Novela pandemického zákona zvyšuje pravomoci úřadů

Novela zákona č. 94/2021 Sb., o mimořádných opatřeních při epidemii onemocnění COVID-19 (pandemického zákona) by měla přinést řadu změn, na jejichž základě Ministerstvo zdravotnictví a krajské hygienické stanice získají rozsáhlá oprávnění v souvislosti s epidemií koronaviru.

Je důležité, aby se o tak významných změnách více diskutovalo. Proto jsme k tématu vydali tiskovou zprávu, kterou jsme rozeslali médiím. Kromě seznamu a rozboru jednotlivých změn v ní zakladatel naší kanceláře Jaromír Škára uvádí i své odborné názory:

„Novela přenáší na výkonnou moc velké množství dodatečných oprávnění, omezuje soudní kontrolu a obsahuje některá vysloveně sporná ustanovení. Ministerstvu zdravotnictví a krajským hygienickým stanicím jsou uděleny značné pravomoci, aniž by zároveň vznikaly pojistky pro kontrolu jejich rozhodnutí a činnosti. V loňském roce se hovořilo o tom, že pandemický zákon bude platit rok. A nyní jsme místo debat o prodloužení jeho účinnosti rovnou svědky snah o zostřování podmínek.“

„Navržené změny vidím jako významné posílení pravomocí úřadů při současném oslabení postavení občanů. Odpovědnost výkonné moci vůči následkům jejího konání slábne, stejně jako možnost občana se bránit. Podle původního návrhu novely soudy neměly mít možnost přezkoumávat neplatná ustanovení. Zřejmě si i zákonodárci nakonec představili absurdní scénář, kdy Ministerstvo zdravotnictví každý den vydá nové opatření – které zneplatní to minulé. A že by takový postup vlastně vyloučil soudní ochranu práv občanů. Změny v rámci pozměňovacích návrhů tento princip sice oslabily, ale v novele dle mého názoru stále přítomen je.“

„Jako další výrazný problém vnímám fakt, že vás hygienická stanice může – coby soukromou osobu i podnikatele – poslat do karantény pouhým telefonátem z call centra. Tedy bez jakéhokoliv písemného záznamu, který by měl občan k dispozici coby doklad a vysvětlení. Rozumím tomu, že kvůli vysokým počtům nakažených není stát schopen doručovat všechna rozhodnutí o karanténě dost rychle. Nicméně i tak by si měl telefonující úředník či pracovník call centra při hovoru vyžádat e-mail druhé strany a co nejdříve jí vše zaslat ‚černé na bílém‘. Zapomenout nesmím ani na třetí problém: nedostatečnou možnost náhrady škody způsobené v souvislosti s mimořádnými opatřeními, kdy není možnost uplatňovat ušlý zisk.“

Celá tisková zpráva je ke stažení ZDE.